اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

یک تهیه‌کننده موسیقی: تلاش کردیم حضور توریستی در «وومکس» نداشته باشیم

یک ناشر موسیقی گفت: فستیوال «وومکس» برخلاف سایر رویدادها در حوزه صنعت موسیقی به فعالیت مشغول است و اهمیت این رویداد تمرکز بر موسیقی جهانی و موسیقی مردمی است که برگزارکنندگان در اشاعه آن تلاش فراوان می‌کنند.

یک تهیه‌کننده موسیقی: تلاش کردیم حضور توریستی در «وومکس» نداشته باشیم

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، امیرعباس ستایشگر مدیر موسسه «پرده هنر موسیقی» و اردوان جعفریان مدیر موسسه «پردیس موسیقی معاصر» که اخیرا در فستیوال جهانی «وومکس» شرکت کرده بودند، امروز شنبه یازدهم آبان‌ماه در نشست خبری به  تشریح فعالیت‌های خود در این رویداد جهانی پرداختند.

در ابتدای این نشست اردوان جعفریان درباره نحوه برگزاری فستیوال وومکس گفت:  فستیوال وومکس بسیاری از هنرمندانی را که در این رویداد معتبر شرکت کردند را به برند جهانی تبدیل کرده است. فستیوال وومکس برخلاف سایر رویدادها در حوزه صنعت موسیقی به فعالیت مشغول است و اهمیت این رویداد تمرکز بر موسیقی جهانی و موسیقی مردمی است که برگزارکنندگان در اشاعه آن تلاش فراوان می‌کنند. در این راه برندسازی در حوزه موسیقی فولکولوریک یکی از اهداف مهم رویداد است.

جعفریان در ادامه افزود: کشور ایران امسال در این رویداد حضور پررنگی داشت و استاد کیهان کلهر در سر خط ماجرا قرار داشت که موفق به دریافت جایزه «هنرمند برتر» شد. این جایزه مهم‌ترین جایزه این رویداد و یکی از مهم‌ترین جایزه‌های دنیای موسیقی است که روزنامه‌نگاران در آن نقش بسیار پررنگی دارند و ای کاش در آینده ما در کشور ایران یک نوع شبیه‌سازی از این جایزه داشته باشیم تا فارغ از جریان مصنوعی موجود، بتواند به صورت تاثیر‌گذار در داخل هم فعال شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ارکستر «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی هم در بخش اصلی رویداد وومکس حضور داشت که این اجرا با واکنش‌های بسیار مثبتی را به همراه داشت، به طوری که این اجرا به صورت زنده نیز از تلویزیون فنلاند پخش شد. خوشبختانه به دلایلی که گفتم امسال نام ایران بسیار پررنگ‌تر از دوره‌های گذشته بود و این فرصت بسیار خوبی برای موسیقی مقامی ایرانی بود که نماد ایران و موسیقی ایران در در صنعت موسیقی می‌تواند باشد. البته در دوره‌های قبلی دولت درک درستی از فرآیند بازاریابی بین‌المللی موسیقی نداشته و عملاً ما در این زمینه خروجی صفر داشته‌ایم. پس اینجا لازم است تا در حوزه واگذاری این امور به نهادهای صنفی، اقدامات لازم از سوی دولت صورت پذیرد. من با صدای بلند می‌گویم که دولت نه توان این حمایت را دارد و نه برنامه‌ریزی. پس تنها راه شکوفایی اقتصاد موسیقی در دنیا فقط واگذاری این امور به نهادی صنفی است که باید محکم‌تر و با کیفیت‌تر از گذشته اتفاق بیفتد. شرایطی که متاسفانه در سال‌های گذشته منجر به برندسازی در موسیقی نشده و موسیقی ایرانی نسبت به ۳۰ سال گذشته اصلا در جایگاه مناسبی نیست.

جعفریان در مورد سهم دولت در کسب این موفقیت‌های بین‌المللی گفت: چیزی که ما نیاز داریم ایجاد یک سیاست میان‌مدت است که باید در حوزه‌های دولتی با محوریت مشارکت بخش خصوصی است که باید از راه کانالیزه آن عبور کند. ما اگر بپذیریم موسیقی ایرانی جایگاه بین‌المللی خود را از دست داده، آن وقت زمان حل مشکل است که در این راه فقط بخش خصوصی می‌تواند معضل از بین رفتن برند موسیقی ایرانی را حل کنید. اگر بپذیریم که موسیقی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده پس باید بپذیریم که از آن حمایت کنیم و اگر این حمایت نباشد بخش خصوصی هرگز نمی‌تواند فعالیت چندانی در عرصه جهانی داشته باشد.

این ناشر موسیقی افزود: ممکن است یک ناشر در این رویداد تفاهم‌های مالی را با تعدادی از کمپانی‌ها داشته باشد اما به طور حتم تاثیرات این حضور منجر به معرفی بهتر برند «موسیقی ایرانی» به دنیا می‌شود که متاسفانه جایگاه خود را از دست داده است. ما اکنون ۴۱۰ ناشر پروانه دار در موسیقی کشورمان داریم اما متاسفانه این ناشران حضور چندانی در محافل بین‌المللی به دلایل مختلف از جمله نفع شخصی نداشته‌اند. ما باید از حوزه منافع شخصی به منافع جمعی برسیم که دولت توانایی این هماهنگی را دارد و باید چنین شرایطی را به بخش خصوصی واسپاری کند. ما راهی جز واسپاری نداریم در این راه الگوهایی وجود دارد که دولت بر اساس این ضوابط می‌تواند کارهایی را انجام دهد.

وی که به تازگی به عضویت انجمن جهانی موسیقی یونسکو درآمده در این خصوص اظهار داشت: تقریبا ۱۷۰ کشور در این مجمع جهانی عضو هستند که هر دو سال یک بار در مقر این مجمع انتخاباتی برگزار می‌شود که طی آن کاندیداهایی برای حضور در هیات مدیره معرفی می‌شوند. وظیفه این مجمع حمایت از موسیقی‌هایی است که قابلیت درآمدزایی به طور مستقل ندارند. در این مجمع تلاش می‌شوند که پروژه‌هایی با حمایت دولت‌ها صورت گیرد. ایران در تمام دوران این مجمع، عضوی در هیات مدیره مجمع نداشته است. البته خانه موسیقی در مجمع عضو بوده اما بنا به دلایلی که من نمی‌دانم از عضویت مجمع خارج شده است. عضویت در این مجمع بعد مالی ندارد اما به دلیل نفوذ یونسکو توانایی جلب نظرات و حمایت‌هایی دارد که فضای قابل توجهی را در بر می‌گیرد. امیدوارم در سال‌های آینده شاهد همدلی بیشتر مجمع جهانی موسیقی یونسکو در تعامل با دولت  باشیم.

* تلاش کردیم حضور توریستی در رویداد وومکس نداشته باشیم

در ادامه این نشست امیرعباس ستایشگر مدیر موسسه «پرده هنر موسیقی»  درمورد فعالیت ناشران در رویداد جهانی وومکس گفت: حضور ما در این رویداد جهانی این دستاورد بسیار مهم را به همراه داشت که فهمیدیم آثار هنری باید دارای چه استاندارهایی باشد که در برگیرنده نکات مهمی است. متاسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد کارهایی که در ایران تولید می‌شود امکان حضور در عرضه جهانی چون رویداد وومکس را ندارد. اما خوشبختانه ما در حین برگزاری این رویداد نهایت تلاش خود را انجام دادیم که موضوع پخش جهانی آثارمان را پیگیری کنیم.

ستایشگر افزود: حمایت بخش دولتی از ما برای هزینه ۵۰ میلیون تومانی برای هر نفر، تنها مبلغ ۳ میلیون تومان بود. اما امسال در مجمع صنفی ناشران موسیقی تلاش کردیم تا حضور توریستی در رویداد وومکس نداشته باشیم. موضوع بعدی که در این رویداد مورد بحث قرار گرفت موضوع «شوکیس» بود که در این رابطه نیز اقداماتی انجام شد تا شرایط حضور گروه‌های ایرانی در محافل بین المللی یا حضور گروه‌های خارجی در کشورمان فراهم شود. اما شما بدانید عمده این فعالیت‌ها متمرکز بر بخش خصوصی است و مدیران دولتی نقش چندانی در این زمینه نداشته‌اند. اما خوشبختانه امسال شرایطی فراهم شد که مدیر دولتی در این دوره حضور نداشته باشد و این ناشران و هنرمندان بودند که حضور فعال‌تری در نمایشگاه وومکس داشتند.

این تهیه‌کننده موسیقی گفت: ما بر اساس این نوع نگاه بود که توانستیم در رویداد جهانی وومکس یک غرفه اختصاصی به نام ایران بگیریم و می‌توان گفت دستاوردهای بسیار خوبی نصیب هنر موسیقی ایران شد. ما در این رویداد آثاری هم در حوزه نشر برده بودیم که انصافا خوب دیده شد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که دولت در این چارچوب قول‌های خوبی برای مساعدت داد که امیدوارم تحقق پیدا کرده و ما شاهد حضور چشمگیرتری از موسیقی ایران در رویداد جهانی وومکس باشیم.

وی در آخر گفت: فقط این را بگویم که برای نمونه ما مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان هزینه برای اعزام گروه «خنیاگران مهر» به رویداد جهانی «وومکس۲۰۱۹» هزینه کردیم که یک ریال آن را دولت تقبل نکرد. با این وجود خوشحالیم که نتیجه‌ای بسیار مطلوب داشت و این گروه یکی از شش گروه اجراهای اصلی در شهر تامپره فنلاند انتخاب شد و اجرای خود را به بهترین شکل ممکن روی صحنه برد و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. غایت اصلی ما اشاعه فرهنگ و هنر موسیقایی ایران‌زمین نزد جهانیان است و تا حدود زیادی در این رویداد به این هدف نائل آمدیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول